Paadijuhtide koolituskeskus alates 2010.a
1. Kuidas teha kaudset südamemassazi:
https://www.youtube.com/watch?v=7n_mrdc9gHY
Siin on lihtne juhend kaudse südamemassaaži (teise nimega rindkere surve) tegemiseks, mis on hädavajalik elustamistoiming südame seiskumise korral:
Kontrolli ohutust ja reageerimistVeendu, et sina ja kannatanu olete ohutus piirkonnas. Kontrolli, kas inimene reageerib (raputa õrnalt ja küsi: “Kas olete korras?”).
Kui inimene ei reageeri ja ei hinga normaalseltAlusta elustamist ja kutsu abi (palju võimalusel helista 112 või kohaliku hädaabinumbril).
Pane kannatanu selili kõvale pinnaleAseta inimene kõvale tasasele pinnale selili.
Aseta käed rindkere keskeleLeia rindkere keskel olev ala – rinnaku alumine pool, rinna keskjoon. Pane üks käsi teise peale ja hoia sõrmed ülespoole, ära suru rinnaku otsa (sest seal võib olla haiget teha).
Surve südamemassaažSuru rindkeret otse allapoole umbes 5–6 cm sügavuseni, kiirusega umbes 100–120 survet minutis.Lase rindkerel pärast survet täielikult taastuda, kuid hoia käed rinnaku peal.
Vaheldumisi hingamistegevusega (kui oskad)Kui oskad teha suust-suhu hingamist, siis tee 30 survet ja seejärel 2 hingamisteed.Kui hingamist ei oska või ei taha teha, tee pidevalt ainult rindkere surveid.
Jätka seni, kuni abi saabub või inimene hakkab ise hingama/liikuma.
2. Millega mõõdetakse õhurõhku:
Õhurõhku mõõdetakse baromeetriga.
Aneroiddbaromeeter — kõige tavalisem ja praktilisem baromeetri tüüp, mis kasutab vaakumiga suletud metallkambrit, mis õhurõhu muutudes paisub või tõmbub kokku.
Eluel baromeeter (mercury barometer) — vanem tüüp, kus õhurõhk surub eluelu kolonni (tavaliselt toru) kõrgust; kõrgus näitab õhurõhku.
3. Helisignaal „Inimene üle parda“ on:
MOB signaal (inglise keeles Man Overboard, eesti keeles inimene üle parda) viitab hädasignaalile, mida kasutatakse siis, kui inimene on kukkunud üle parda. Selle eesmärk on kiiresti teavitada meeskonda ja/või teisi aluseid olukorrast ja võimaldada päästeoperatsiooni alustamist.
Kolm pikka heli ( — — — )
Antakse laeva pasunaga, käsisireeniga või muu heliseadmega.
Lipp “O” (Oscar) rahvusvahelises signaalilippude süsteemis:
⭕️ Punane ja kollane (või oranž) vahelduv ruut.
Tähendus: “Inimene üle parda”
AIS MOB seadmed – saadavad automaatselt inimese kukkumisel veekokku signaali AIS-süsteemile (laeva automaatne identifitseerimissüsteem).
EPIRB / PLB – hädasaatjad, mida inimene võib kanda, et edastada oma asukoht satelliidi kaudu.
VHF-kanal 16:Hädasignaal antakse sõnadega “Mayday, Mayday, Mayday – Man overboard”, millele järgneb:
Aluse nimi ja kutsung
Viimane teadaolev asukoht
Inimese kirjeldus (nt riietus, päästevest)
Aeg ja olukorra kirjeldus
4. Milline on topitule nähtava ala sektor:
Laeva topituli on navigatsioonituli, mis paikneb laeva kõrgeimal osal ehk mastil või muul kõrgemal konstruktsioonil. Selle ülesanne on aidata teistel laevadel või vee peal liikujatel hinnata laeva asukohta ja liikumissuunda pimedas või halbades nähtavuse tingimustes.
Valgusvärv: Valge
Nähtavus: 225° kraadi horisontaalses sektoris
Asukoht: Paigaldatud laeva kõrgeimale punktile (mastile või sarnasele kohale)
Kasutus: Näitab laeva peamist liikumissuunda ettepoole ja natuke külgedele
See võimaldab teistel laevadel kindlaks teha, kus laev liigub.
Koos küljetulede ja ahtritulega aitab see navigeerida ja vältida kokkupõrkeid.
5. Millle poolest erinevad teineteisest floorid ja stringerid?
“Floorid” ja “stringerid” on mõlemad seotud puidutööstuse või ehituse kontekstiga, eriti kui räägitakse konstruktsioonidest, nagu põrandad või trepid. Siin on nende mõistete erinevused:
Tähendus: Sõna floorid võib tähendada kas kogu põrandakonstruktsiooni või konkreetseid põrandatalasid (floor joists), mis kannavad koormust.
Funktsioon: Floorid kannavad inimest, mööblit ja muud koormust. Need on horisontaalsed konstruktsioonielemendid, mis toetuvad vundamendile, taladele või postidele.
Materjalid: Tavaliselt puit, metall või betoon, olenevalt ehitise tüübist.
Tähendus: Stringerid on treppide konstruktsioonielemendid, mis hoiavad trepiastmeid. Need võivad olla kas külgedel või trepi all.
Funktsioon: Stringerid toetavad astmeid ja ühendavad trepi alumise ja ülemise otsa. Need on kaldus elemendid, mis määravad trepi kaldenurga ja pikkuse.
Materjalid: Enamasti puit või metall, aga ka betoon või teras olenevalt disainist.
6. Traalipüügiga tegeleva laeva tuled on:
Traalipüügiga tegeleva laeva tuled on kindlaks määratud rahvusvaheliste COLREG reeglitega (Rahvusvaheline Meresõiduohutuse Eeskiri) ja neid kasutatakse öisel ajal või piiratud nähtavuse korral, et teised alused tunneksid ära, et tegemist on traalpüügiga alusega.
Roheline tuli valge tule kohal
Roheline tuli tähendab: traalipüük
Valge tuli all: töötav kalapüügilaev
Topituli (eesmine mastituli) – kui alus liigub
Ainult siis, kui alus on liikvel (ei seisa paigal).
Pardatuled – punane ja roheline
Näitavad aluse kurssi (vasak/parem).
Ahtrituli – kui alus liigub edasi
(Valikuline) – punane tuli rohelise kohal
Kui tegeleb muu kalapüügiga kui traalimine (mitte-trallist püük, nt võrgud, õnged jms).
Märkus: Kui traalipüügil olev laev on liikumisvõimetu või raskesti juhitav, võivad lisanduda ka piiratud manööverdusvõime märgid (nt punane-valge-punane tuli).
7. Mida tähendab signaal juuresoleval joonisel?
CEVNI süsteemis tähendab märk “Mootorlaeva liikumine keelatud”, et mootorlaevadel ei ole lubatud siseneda või liikuda märgiga tähistatud veeteelõigus.
Kõik mootorlaevad (mootorijõul liikuvad alused) ei tohi sõita, siseneda, ega liikuda edasi selles piirkonnas.
Keeld ei pruugi kehtida paatidele ilma mootorita, nt aerupaatidele, süstadele või purjekatele – kui see pole eraldi keelatud.
B.6 – “Mootorlaevade liikumine keelatud”
Välimus: Valge ring punase äärega, mille sees on mootorlaeva sümbol (tavaliselt must laev motiivse auruga/mootoriga)
Looduskaitsealad
Kitsad või madalad veekogud
Alad, kus mootorlaevade liikumine võib tekitada ohtu või keskkonnakahju
Kui näed seda märki siseveekogul, peab mootorlaev peatuma või valima teise marsruudi. Liikumine on seaduslikult keelatud selles lõigus.
8. Sisepõlemismootoriga väikelaevadel on keelatud sõita üldjuhul järvedel pindaalaga alla:
Sisepõlemismootoriga väikelaevadel on Eestis üldjuhul keelatud sõita järvedel, mille pindala on alla 100 hektari (ehk 1 km²).
See piirang tuleneb looduskaitselistest, keskkonna- ja ohutushuvide kaalutlustest.
Erandid võivad kehtida, kui:
on olemas kohalik omavalitsuse või Keskkonnaameti luba,
tegemist on erajärvega,
kasutatakse väikese võimsusega mootorit või elektrimootorit.
Piirangud on sätestatud Eesti väikelaevanduse ja siseveeliikluse regulatsioonides,
täpsem info on leitav Veeliiklusseaduses, looduskaitseseaduses ja kohalikes eeskirjades.
9. Kuhu paigaldatakse ohust antud meremärk:
Meremärgist möödumise pool sõltub selle tüübist. Pildil on kardinaalmärgid, mis näitavad ohutu vee asukohta vastavalt ilmakaarele:
Kardinaalmärkide musta ja kollase värvi paigutus ning tippmärgid aitavad määrata õige möödumissuuna.
10. Mootori abil liikuv purjelaev kannab päevasel ajal:
Mootori abil liikuv purjelaev (ehk purje-laev, mis parasjagu kasutab mootorit) peab päevasel ajal kandma mootorsõiduki päevatunnust.
Purjelaev, mis liigub mootori jõul, loetakse mootorsõidukiks, mitte purjealusks.
Päevasel ajal peab selline alus kandma musta koonusekujuga märki, mille tipp on suunatud allapoole.
See koonusekujuline päevamärk tuleb asetada hästi nähtavasse kohta, tavaliselt masti või vööripiirkonda.
🔹 Millal? – Päevasel ajal🔹 Kes? – Purjelaev, mis liigub mootoriga (isegi kui purjed on heisatud)🔹 Märk? – Must, allapoole suunatud koonus🔹 Miks? – Et teised alused teaksid, et see purjelaev ei kasuta ainult purjejõudu, vaid on mootorlaevana käsitletav (ehk peab järgima mootorlaeva eesõigusi ja reegleid).
11. Kus ei tohi laeva ankurdada:
Laeva ei tohi ankurdada kohtades, kus see võib põhjustada ohtu või kahjustusi. Täpsemalt:
Laevateedel ja laevaliinidel — ankrud võivad takistada teiste laevade liikumist ja põhjustada õnnetusi.
Kaablite, torustike ja muude allveetööde piirkondades — ankur võib kahjustada allveekaableid, torusid või uuristada merepõhja, mis on ohtlik ja kulukas.
Mererandades, kus on kalda kaitseala või looduskaitseala — ankru kasutamine võib kahjustada mererohu või korallide kasvukohti.
Väga madalas vees või kivisel põhjapinnal — ankur ei hakka hästi kinni ja laev võib ohtlikult liikuda.
Sadamate ja kai lähedal, kus on keelatud ankurdusala — ohutuse ja tehniliste piirangute tõttu.
12. Mis sõlmega on tegu :
Paalisõlm (inglise keeles bowline) on üks tuntumaid ja olulisemaid merenduses kasutatavaid sõlmi. Seda kasutatakse kindla, mittejooksva aasa tegemiseks köie otsa, mis ei jookse kinni ega libise, isegi suure pingutuse all.
Laeva või paadi sildumiseks pollari külge
Päästesituatsioonides, kui on vaja kedagi tõsta või päästa
Purjede kinnitamisel
Üldiseks kasutamiseks, kus on vaja kindlat aasa, mis on hiljem kergesti lahti seotav
Tee köide ja kujuta ette:“Jänes tuleb urust välja” (väike aas)
“Jookseb ümber puu” (ümber seisva osa)
“Ja läheb tagasi urgu” (tagasi auku)
Tõmba kinni – saad tugeva aasa, mis ei libise
Turvaline ja hästi hoidev sõlm
Lihtne lahti võtta ka pärast pingutamist
Ei sobi libedate ega väga peente köite korral, kui koormus on muutlik – siis võib vaja olla lisakinnitust
13. Jõuajamiga laeva pikkusega alla 12 m käigutuled on:
Tuled on merel nõutud vastavalt Laevakokkupõrgete vältimise eeskirjale LKVE-72. Üldjuhul on ehitaja paadi või purjelaeva varustanud vastavate käigutuledega (pardatuled, ahtrituli ja topituli või alla 12-meetristel ringtuli). Väikelaevajuhil tuleb jälgida, et olukorrale vastavad tuled on sisse lülitatud. Navigatsioonitulesid nimetatakse sageli ka käigutuledeks.
Alla 12-meetrised laevad ei pea kandma (v.a. allveetöid tegev laev) lisatulesid ega märke olukordades, kus laev on piiratud juhitavusega (piisab käigutuledest), laev on kaotanud juhitavuse (piisab käigutuledest) või on madalikul (süüdatud ankrutuli).
14. Millisel halsil liigub joonisel kujutatud purjejaht?
Purjepaadi “halsid” tähendavad tuule suuna suhtes purje asetust ja paadi liikumissuunda. See on oluline mõiste purjetamises, kuna see määrab:
kummal paadi küljel on peapurje tuul
millised eesõigused on manööverdamisel teiste aluste suhtes.
Hals on olukord, kus tuul tuleb kas paremalt või vasakult küljelt ja puhub purjesse. Selle järgi määratakse:
Paremhals (parema halsiga) – tuul tuleb paremalt küljelt, puri on vasakul.
Vasakhals (vasaku halsiga) – tuul tuleb vasakult küljelt, puri on paremal.
Eesõigused merel – vastutuule purjelaevad peavad andma teed teisele purjelaevale, kui nad on erineva halsiga.Näiteks: vasakhalsiga paat peab andma teed paremhalsiga paadile.
Manööverdamisel ja taktikalises purjetamises (nt võistlustel)
Purje trimmimisel ja kurssi valides
Kui tuul tuleb paremalt, on paremhals.Kui tuul tuleb vasakult, on vasakhals.
15. Kuidas nimetatakse kaldale antavat kinnitusotsa number 3 , mis lähtub laeva vöörist laeva ahtri poole?
Spring line (eesti keeles “sildumisots” või täpsemalt “spring-ots”) on üks tüüpilistest köitest, mida kasutatakse laeva või paadi sildumisel sadamasse.
Erinevalt tavalisest otsa- või ahtriköiest, mis hoiavad laeva külgsuunas kai ääres, on spring-otsad mõeldud laeva liikumise piiramiseks ette või taha piki kai serva.
Forward spring (eesmine sildumisots):
Jookseb laeva keskosast ettepoole kai külge.
Takistab laeva tahapoole liikumist.
Aft spring (tagaosa sildumisots):
Jookseb laeva keskosast tahapoole kai külge.
Takistab laeva ettepoole liikumist.
Kui näiteks lainetus või tuul üritab laeva kai äärest eemale või edasi-tagasi liigutada, siis spring-otsad võtavad pinge enda peale.
Nad ei hoia laeva ainult ühe koha peal, vaid tasakaalustavad liikumist piki laeva pikitelge.
Koos mooring line’ide (otsa- ja ahtriköied) ja breast line’idega (ristisuunalised köied) moodustavad komplektse sildumissüsteemi.
16. Laeva traversil olevaks loetakse eset kui:
Laeva traversil olevaks loetakse eset, kui see asub laeva suhtes ristisuunas, s.t:
Kui seisad laeva vööris ja vaatad otse ette, siis traversil olev ese oleks täpselt sinu kõrval – kas paremas või vasakus küljes.
Seda kasutatakse navigatsioonis ja vaatlusel objektide asukoha määramiseks.
Kui majakas või teine laev liigub su nähtavusväljas ja jõuab punkti, kus see on täpselt laeva kõrval (ei liigu enam ettepoole ega taha poole), siis see on traversil.
17. Mis on kimm?
Kimm on merenduses ja laevaehituses kasutatav termin, mis tähistab:
See on kumer üleminekuala laeva põhjast külgedele.
Tavaliselt mitte terav nurk, vaid ümardatud ala, mis aitab:
parandada laeva ujuvust
parandada merekindlust
vähendada veetakistust
18. Mida tähendab Rahvusvahelises lipukoodis (sh COLREG – Meresõiduohutuse rahvusvahelised reeglid) joonisel kujutatud märgistus?
Rahvusvahelises lipukoodis (sh COLREG – Meresõiduohutuse rahvusvahelised reeglid) tähistab lipp “ALFA” (A) järgmist:
Tähendus:„Mul on allveetööline vees; hoidke eemale ja mööduge aeglaselt.”(inglise keeles: “I have a diver down; keep well clear at slow speed.”)
Kasutus:Seda lippu heisatakse laeval või paadil, mille läheduses töötab sukelduja vees.
Vorm ja välimus:
Värvid: Valge taust sinise vertikaalse triibuga vasakul küljel.
Täpne proportsioon on määratletud rahvusvahelistes reeglites.
Kui näed Alfa lippu, pead:
Hoidma ohutut kaugust laevast või paadist.
Möödu aeglaselt, et mitte tekitada tugevat lainetust ega ohtu sukeldujale.
19. Mida teha prügiga,mis tekib merereisi ajal?
Merereisi ajal tekkinud prügi tuleb käidelda vastavalt MARPOL konventsioonile (rahvusvaheline laevade põhjustatud merekeskkonna saastamise vältimise leping) ning kohalikele sadama- ja keskkonnareeglitele.
Kõik prügi – plast, toidujäätmed, paber, õlid jms – tuleb säilitada alusel ja hiljem maale tuua.
Plastik, klaas, metall – hoia eraldi mahutites
Toidujäätmed – kui need on täielikult peenestatud ja vähemalt 12 meremiili kaldast eemal, võib teatud juhtudel neid üle parda visata (sõltub reeglitest)
Ohtlikud jäätmed (õlid, värvid) – erikäitlus sadamas
Sadamad on kohustatud vastu võtma laevadelt prügi. Prügi üleandmine on tavaliselt dokumenteeritud.
Tuleb pidada jäätmeregistrit – kuhu, millal ja mida on üle antud või laevale ladustatud.
Plastiku, õlide, keemiate, plekkide, pakendite ja muu merre viskamine on keelatud!
Rikkumised võivad kaasa tuua trahve või kriminaalkaristusi.
Merel tekkinud prügi tuleb koguda, säilitada alusel, ja anda ära sadamas vastavalt reeglitele.Merre viskamine on keelatud, välja arvatud mõned erandid toidujäätmetele teatud tingimustel.
20. A ja B kategoogia väikelaeval ei ole nõutav päästaparve olemasolu, kui ta ei eemaldu kaldast kaugemale kui:
A- ja B-kategooria väikelaeval ei ole nõutav päästaparve olemasolu, kui ta ei eemaldu kaldast kaugemale kui 20 meremiili
Vastavalt Väikelaevade varustuse ja ohutusnõuete määrusele (nt Eestis):
Päästaparv on kohustuslik, kui väikelaev mida kasutatakse komertseesmärgil läheb üle 5 meremiili kaugusele rannikust (ehk avatud vette).
21. Kust kontrollida pulssi?
https://www.youtube.com/watch?v=OFIjEKgjxJQ
Pulssi saab kontrollida mitmel tavalisel kohas kehal, kus arter on lähedal naha pinnale ja surutav. Kõige sagedamini kasutatavad pulsi kontrollimise kohad on:
Kaelal (karotispulss)
Asub kaelal, kõri mõlemal küljel (kaelaligu kõrval).
Vajuta õrnalt sõrmeotstega, ära suru liiga tugevalt, et mitte takistada vereringet.
Kasutatakse tihti esmaabi ja elustamise korral.
Randmel (radiaalne pulss)
Randme pöidla pool, kus käsi paindub.
Vajuta sõrmeotstega õrnalt, et tunda pulsi lööke.
Reieluul (femoraalpulss)
Reie siseküljel, kubeme piirkonnas.
Kasutatakse vahel kiirabi või elustamise olukordades.
Õlavarre siseküljel (brachiaalpulss)
Kasutatakse lastel või kui randmepulssi pole tunda.
Esmaabi puhul on kõige kiiremini ja usaldusväärselt kontrollitav kaelapulss (karotispulss). Kui see puudub või on väga nõrk, tuleb alustada elustamist.
22. Helisignaal „muudan kurssi paremale“ on:
Rahvusvahelise meresignaali kohaselt on helisignaal „muudan kurssi paremale“:
üks lühike signaal (üks lühike pasunahüüe).
Üks lühike heli – “Muudan kurssi paremale (paremale tüürimine)”
Kaks lühikest heli – “Muudan kurssi vasakule”
Kolm lühikest heli – “Ma tagurdan (kasutan tagasikäiku)”
Viis või rohkem lühikest heli – “Ma ei saa aru teie manöövrist” või “Ettevaatust!”
Need signaalid on määratletud Rahvusvahelise Meresõiduohutuse Reeglite (COLREG – International Regulations for Preventing Collisions at Sea) lisades.
Kui vajad ka visuaalseid või raadiosignaale, anna teada!
23. Märk tähendab:
CEVNI (Euroopa sisemaiste veeteede liikluseeskirjad) tähistab piiratud kõrgust järgmise märgiga:
Kuju: Punane kolmnurk, tipp allapoole.
Sümbol: Märgi sees on silla kujutis ja selle all märgitud lubatud kõrgus meetrites.
Tähendus: Veeteel on sild või muu takistus, mille läbipääsukõrgus on piiratud. See näitab maksimaalset laeva kõrgust, mis võib ohutult läbida.
Kui märgil on kirjas “4.5 m”, tähendab see, et lubatud vabakõrgus silla all on 4,5 meetrit.
Kontrollima oma aluse kogukõrgust (mastid, antennid jms).
Veenduma, et ta saab ohutult läbi — vajadusel langetama või eemaldama kõrgemad konstruktsioonid (nt kokkupandav mast).
Järgima ka vee taseme muutusi (tõus/madalvesi võib mõjutada tegelikku kõrgust).
Kui soovid konkreetse märgi illustratsiooni või lisateavet teiste CEVNI märkide kohta, võin selle ka lisada.
24. Mida tähendab siseveeteedel signaal juuresoleval joonisel?
25. Kui laev liigub maalt merele IALA A-süsteemi järgi siis mida tähistatkse antud ujuvmärgiga :
laev liigub maalt merele IALA A-süsteemi järgi, siis kehtib järgmine märgistuse loogika:
👉 “Red to port when returning”See tähendab, et kui tuled merelt sadamasse, jäävad punased märgid vasakule.Seega maalt merele liikudes (nagu sinu küsimuses):
Punane ujuvmärk jääb paremale
Roheline ujuvmärk jääb vasakule
IALA A-süsteemis, kui laev liigub maalt merele, siis:
Punased märgid (silindrid) jäävad paremale
Rohelised märgid (koonused) jäävad vasakule
26. Kuidas nimetatakse paatide ja väikelaevade rooliseade, millega juhitakse roolisüsteemi otse käsitsi ?
Rumpel on paatide ja väikelaevade rooliseade, millega juhitakse roolisüsteemi otse käsitsi — see tähendab, et roolilaba või mootorit keeratakse füüsiliselt kangi abil.
Rumpel on roolikang, mis on ühendatud kas:
roolilaba külge (purjekatel ja väikelaevadel), või
päramootorile, mis pöörab mootorit ja sellega kogu veojõudu.
Väiksematel purjekatel — rumpel ühendatakse roolilabaga läbi roolipinni.
Väiksematel mootorpaatidel — rumpel (või roolikang) on otsa ühendatud päramootoriga.
Kasutatakse otsejuhtimiseks, ilma rooliratta ja keerulise mehhanismita.
27. Märk „KOOSSEISU MÖÖDASÕIT KOOSSEISUST KEELATUD“ on:
CEVNI (sisevete liikluseeskiri Euroopas) märgis „KOOSSEISU MÖÖDASÕIT KOOSSEISUST KEELATUD“ tähistab olukorda, kus ei ole lubatud mööduda teisest laevakoosseisust (nt lükkepraamist, pukseeritavast paatide grupist).
Möödasõit keelatud tähendab, et sa ei tohi mööduda teisest alusest või veesõidukite koosseisust teatud lõigul.
Eesmärk on vältida ohtlikke olukordi kitsastes vetes, sildade, sadamaväravate või ohtlike piirkondade juures.
🔴 Punane ringikujuline märk, mille sees on musta värvi laevade koosseisu kujutis ja/või nooled (näitamas keelatud möödumise suunda).
Täpne kujund võib olla näiteks:
🚫 Punane ring, mille sees:
kaks laeva kõrvuti (sümboliseerib möödumist),
kaldus joon, mis näitab keeldu.
Nimi: Koosseisu möödasõit koosseisust keelatud
Tähendus: Möödumine on selle märgi piirkonnas keelatud
Kus rakendub: Kitsastes vetes, kanalites, sildade all jne
28. Millisel juhul nimetatutest ei tohi VHF mereside raadiojaama kasutada?
VHF (Very High Frequency) mereside raadiojaam on sidevahend, mida kasutatakse merel ja sisevetel liikuvatel alustel sidepidamiseks teiste laevade, sadamate, kaldajaamade ja hädaabiteenistustega.
Ohutusside (häda-, ohu- ja turvakutsed)
Navigatsiooniline side (laevade liikumise koordineerimine)
Tööside (kauba- või reisilaevade operatiivne suhtlus)
Ilmateated ja muud hoiatavad sõnumid
Vajalik on VHF raadioside tunnistus, nt SRC (Short Range Certificate).
DSC-funktsiooni kasutamiseks peab raadiojaam olema registreeritud ja sellele määratud MMSI number.
Alus peab pidevalt jälgima kanalit 16, kui raadio on töös.
🔧 VHF raadio tüübid:
Statsionaarne VHF raadiojaam – püsivalt laeva paigaldatud, võimsam.
Käsiraadio (handheld) – kaasaskantav, väiksema leviga, hea varuseadmeks või päästeparvele.
VHF mereraadio on oluline ja kohustuslik sidevahend merel liikuvale alusele:
Võimaldab kiiret hädaabi kutsumist
Hõlbustab liikluse ja ohutuse koordineerimist
Vajab nõuetekohast kasutajakoolitust ja registreerimist
29. Millisel VHF kanalil toimub side hädaolukorras:
📡 Hädaolukorras toimub VHF side kanalil 16.
Rahvusvaheline häda-, ohu- ja turvakõnede kanal
Kõik merel olevad alused peavad pidevalt jälgima kanalit 16, kui raadio on sisse lülitatud
Seda kasutatakse:
Hädaabikutsed – „Mayday“, „Pan-Pan“, „Sécurité“
Esmane kontakt teiste aluste ja sadamatega (hiljem minnakse üle töökanalile)
Kui kasutad DSC-toega VHF raadiot, saad teha hädakõne kanalil 70 (DSC kanal).
Pärast DSC hädakutsungit suunatakse side kanalile 16.
VHF kanal 16 on peamine hädaolukorra sidekanal merel.DSC raadio kasutab esmalt kanalit 70, misjärel side jätkub kanalil 16.
30. Mida CEVNI märgisüsteemis tähendab antud märk:
Märk B.5 CEVNI märgisüsteemis tähendab:
Välimus: Punane ring valge keskosaga (sarnaneb liikluses tuntud keelumärgiga “sissesõit keelatud”).
Tähendus: Alusele on keelatud siseneda märgiga tähistatud alasse (nt kanal, sadam, kitsas veeteeosa jne).
Märk paigaldatakse tavaliselt veealade sissepääsule, kus liiklus vastassuunas ei ole lubatud.
Sageli kasutatakse ühepoolse liiklusega lõikudel või aladel, kus vastassuunaline liikumine oleks ohtlik.